Noen eksempler på bruk av IKT i barnehagen
i Menighetspleiens barnehage fra 2007 frem til idag
I barnehagen tar vi utfordringen med å integrere IKT enda bedre i læringsarbeidet enn tidligere. Vi har anskaffet digitalt utstyr for opptak og presentasjon av lyd og bilder, noe som gir muligheter for å lære barna å se seg selv i samspill med de andre- og bruke digitale verktøy på en selvfølgelig måte. Dette bidrar til å gi barna en god opplevelse av læring og mestring.

Vi lager en digital minnebok for hvert barn. Denne kan for eksempel inneholde: bilder av barnet, filmsnutter, lydfiler, tegninger etc. Dette legges på en CD som barnet får når det slutter i barnehagen.
Etter hvert vil vi også la barna prøve seg på spill. Men vi har vært opptatt av at bruk av PC er et hjelpemiddel barna skal bruke i arbeid og fritid framover.
Vi ønsker å satse på barnas kreativitet og utforskertrang.
Her vises noen eksempler på hvordan slikt utstyr er brukt i Menighetspleiens Barnehage.
- Memoryspill Hvordan symboler gir betydning og skaper sammenheng.
- Bokstaver, tall og begreper formes i mange materialer
- Spøkelsestoget – animasjon av egen fortelling, modellert, fotografert og digitalisert
- PC’en som et spennende tegneverktøy
- Ved veien lå et hus – Kreativ utvikling og bruk av multimedia
- Prinsessa på erten – uttrykt gjennom stor kreativitet og med bruk av alle sanser
- Språkutvikling gjennom samtaler om hverdagens lek og fortelling om bilder og opplevelser i barnehagen
- Bukkene Bruse – barna tegner, scanner inn og gjenforteller eventyr
- En sang om våren – Barna har modellert, tatt bilder og har lagt inn en sang-
- Multimedia brukt i «naturlære» med bruk av bilder, sang og fortelling
- Skapelsen – slik barna har tegner, digitalisert og fortalt den i multimediaformat
- Noas Ark– et multimedia-prosjekt med mye læring.
- Fredriksten festning – morsom og utviklende læring om nærmiljøet
- Natur og miljø – slik lærer barna å ta et ansvar for naturen
- Stor og små barn – i samme gruppe gir fellesskap og glede
- Matematikk og form – IKT brukes for å dokumentere og repetere for effektiv læring.
- Fortellinger og barnerim – ved bruk av programmet Photo Story
– og flere eksempler kommer til etter hvert…